Ukens aktør

Ukens aktør #4 - Morten K. Remberg

Musikkplassen, 27.07.2015
Morten K. Remberg er en artist med føtter plantet flere steder i musikkindustrien. Til daglig er han musikklærer og selvstendig næringsdrivende som sanger, skuespiller og dirigent. Vi har snakket med Morten for å høre hva han mener det vil si å være proff musiker i dag.

Etter arbeidstid er han er dirigent for showkoret Frisk Pust og tar diverse oppdrag og spillejobber – både i studio og live, som soloartist og som korist. Tidligere har han jobbet som sanger i NRK's Rondo og spilt i flere musikaler. Som soloartist har Morten deltatt i både Melodi Grand Prix og Idol, hvor han mottok henholdsvis 3. plass og semifinaleplass. På toppen av alt det hele har han produsert diverse supporterlåter for Lillestrøm fotballklubb – blant annet den offisielle cupfinalelåta til LSK i 2005 - Pokalen skal hjem, som han har skrevet og fremført sammen med Morten Bergheim.



Jeg kunne sikkert hatt en flott jobb og tjent mye mer nå, men da hadde jeg nok alltid lurt på hva som kunne skjedd om jeg hadde valgt musikken isteden


Når var det du fant ut at du ville jobbe med musikk og har du noen gang angret i ettertid?

Jeg vurderte litt på slutten av videregående om hvorvidt jeg skulle satse på musikken eller gå for noe mer safe og ha musikken som en aktiv hobby. Men samtidig kjente jeg jo at jeg ikke hadde et valg. Musikken har alltid vært en for stor del av meg til at jeg kunne valgt annerledes. Jeg kunne sikkert hatt en flott jobb og tjent mye mer nå, men da hadde jeg nok alltid lurt på hva som kunne skjedd om jeg hadde valgt musikken isteden.  - Så nei, jeg har aldri angret, selv om veien har vært broket og jeg heller ikke nå har kommet i mål. Men jeg er ganske sikker på at jeg hadde angret om jeg ikke hadde gått for musikken!


Du har en delt musikalsk karriere. Har du en plan eller en drøm om å satse alt i en retning (for eksempel som soloartist)?

Innerst inne drømmer jeg om å være utøvende på heltid. Ikke at jeg nødvendigvis trenger å bli kjent og rik - jeg hadde også stortrivdes med å være aktiv korist live og i studio. Men selvfølgelig, jeg trives veldig godt i rampelyset og med oppmerksomheten! Jeg skal innrømme det! Men det var drømmen... Når det gjelder plan så har jeg aldri vært så flink til å selge meg som jeg burde. Jeg prøver litt i forskjellige fora også mister jeg gløden når responsen uteblir. Men litt planer av mer eller mindre konkret art har jeg!


Har du noen spesielle inspirasjonskilder som preger ditt musikalske uttrykk?

Jeg har to hovedsjangere jeg er veldig glad i - storband og musikaler. Jeg har alltid vært begeistret for bl.a. Frank Sinatra og i nyere tid har Michael Bublé vært en jeg har hørt mye på. På musikalsiden så er Tommy Körberg en sanger jeg ser veldig opp til. Han har en nerve og formidlingsevne som er helt enorm, og en stor stemme! Ellers har jeg opp gjennom årene hørt en del på blues og soul, og Ray Charles er også et navn som dukker opp. Også har jeg alltid hatt et sterkt forhold til gospel. Sounden fra et skikkelig gospelkor er det ikke mye som slår!


Morten K. Remberg synger Kyrie sammen med showkoret Frisk Pust og Monsterpop


Å ta steget fra å være amatørmusiker til det profesjonelle selskap


Du hadde en plan om å drive med musikk allerede da du begynte å studere. Etter videregående skole studerte du først musikk på Romerike folkehøgskole før du tok en formell utdannelse på Norges Musikkhøgskole. Hva var planen din da du startet å studere musikk?

Jeg husker helt ærlig ikke om jeg hadde en konkret plan. Broren min gikk på Romerike folkehøgskole 3 år før meg, og etter det var jeg ikke i tvil om at jeg ville det selv også! Det er vel antakeligvis det mest opplevelsesrike året jeg har hatt, og jeg fikk ikke akkurat mindre lyst til å jobbe med musikaler etter det! Når det gjelder Musikkhøgskolen ønsket jeg i første rekke å få en bred pedagogisk musikkutdannelse. Jeg har spilt i korps, sunget i kor og gått på musikkskolen, og den linja jeg gikk på Musikkhøgskolen ga meg nettopp en slik bred utdannelse som jeg kunne bruke videre i mange retninger.



Økonomisk sett er jeg foreløpig helt avhengig av å ha en fast jobb også


For øyeblikket jobber du både som musikklærer samtidig som du er selvstendig næringsdrivende musiker. Vurderer du, eller har du noen gang vurdert å legge fra deg jobben som musikklærer og jobbe som utøvende musiker på heltid?

Økonomisk sett er jeg foreløpig helt avhengig av å ha en fast jobb også. Så slik jeg ser det sånn det er nå så må eventuelt den utøvende karrieren vokse betraktelig og bli mer stabil før jeg eventuelt kan vurdere å bli utøvende musiker på heltid. Men det er jo en drøm jeg har.


Du har tidligere prøvd lykken både i Melodi Grand Prix (1994) og i Idol (2007) hvor du fikk respektable 3. plass i MGP og en semifinaleplass i Idol. Hvilken virkning hadde disse programmene på populariteten din og ambisjonene om å jobbe videre som soloartist?

Så vidt jeg har kunnet se har dette hatt svært liten eller ingen påvirkning på populariteten min. Det er så ekstremt mange dyktige aktører der ute, og etter hvert veldig mange programmer hvor man kan få vist seg fram. Derfor er nåløyet for å bli husket etter noe sånt ekstremt lite om man ikke når helt fram. Jeg kan vel heller ikke si det gjorde noe med ambisjonene da disse var høye nok også før deltakelsen. Men jeg fikk ikke noe mindre lyst til å jobbe med musikk etter det!


Tok du med deg noen erfaringer og lærdommer fra din deltakelse i disse programmene?

Nå var jeg veldig forberedt på hva jeg gikk til, spesielt når jeg ble med i Idol. Jeg visste at uansett hvor flott det var å bli blant de 24 siste, så var det topp 5 i finalen som telte. Det er der muligheten ligger til å få en oppsving på karrieren, og det var også det som var motivet mitt for å bli med på Idol. Men man drar selvfølgelig også mye lærdom av motstanden man får, alle smellene man får på veien. Ikke minst hvordan man skal håndtere dem når de kommer - for det gjør de - og også vissheten om at den tomme følelsen etterpå forsvinner.
Dagens utfordringer og muligheter

Morten K. Remberg som Pilatus i Jesus Christ Superstar, 2014 (Foto: Tarjei Krogh)


Elektronisk musikk har tatt et voldsomt skritt fremover de siste årene. Veldig mange sitter nå og produserer musikk på rommet sitt uten å ha noe særlig mer enn en pc og en programvare, - ofte uten den store musikkteoretiske bakgrunnskunnskapen i bunn. Har du noen personlige tanker om hva dette gjør for konkurransen i musikkindustrien?

Jeg har ikke gjort meg opp noen store tanker om dette emnet, men jeg tenker at det er rom for begge sider. Mange har en enorm musikalsk kreativitet uten nødvendigvis å vite hva det er de gjør rent musikkteoretisk. På samme måte kan teorien noen ganger virke hemmende på en spennende og nytenkende idé. Men helt ideelt er vel en kombinasjon av nytenkende naivitet, teori og ikke minst erfaring. Jeg merker for min egen del at jeg ikke nødvendigvis tenker konkret på hva som funker og ikke funker, men erfaringen kombinert med det teoretiske grunnlaget gjør at jeg kjenner inni meg hvordan en låt bør bygges opp, hvilke låter som burde komme når i en settliste osv.
 - Men jeg skal og innrømme at jeg noen ganger hører aktører og låter jeg virkelig ikke skjønner hvorfor har livets rett fremfor mye annet som ikke får den samme medieoppmerksomheten.


Internett er i dag kanskje artistenes største arena for selvpromotering. Hvordan tenker du man best mulig bør utnytte seg av internett og sosiale medier for å promotere seg selv?

Jeg har det siste halvåret selv begynt å bli litt mer aktiv på sosiale medier og jobber med å utvikle dette. Men det er ikke lett! Spesielt å være aktiv der når det ikke skjer så mye å fortelle om. Men det viktigste er nok å være tilgjengelig på flest mulig plattformer og være aktivt nok til å bli lagt merke til - hvilket jeg foreløpig sliter litt med - samtidig som man ikke blir irriterende aktiv og mister følgere.


Du har en egen hjemmeside (mortenremberg.com). Hjemmesider er i utgangspunktet en dyr affære, men det finnes en del rimelige muligheter rundt omkring på internett. Hvilken løsning valgte du her og hva tenker du om viktigheten av å ha en egen nettside?

Hvis man setter dette bort til andre kan det fort bli veldig flott men og veldig dyrt. Jeg valgte one.com da dette er en rimelig og god løsning om man vil gjøre alt selv. Den har selvfølgelig sine begrensninger, men har samtidig stort sett det man trenger. Jeg brukte et par dager på å lage denne selv og har da full kontroll på å endre ting uten at jeg trenger å kontakte en webmaster. Som 41-åring er det ikke bare bare å henge med i tiden. Det er nok lurt å ha en hjemmeside, men jeg skal innrømme at jeg ikke henger fullt ut med på alle plattformer. Jeg har egen artistside på Facebook, Instagram, hjemmeside og profil på Musikkplassen foreløpig, også får vi se hva mer jeg gjør etter hvert.



Og det aller verste eksemplet på dette har dessverre NRK stått for de siste årene


Er det noen andre utfordringer eller problemer du tenker spesielt mye over i musikkindustrien i Norge i dag?

Jeg synes det er utrolig synd at det er nærmest umulig for nye aktører å bli spilt på landsdekkende radio! Radiokanalene følger strenge utregninger og målinger for å treffe et så bredt publikum som mulig, hvilket resulterer i at sjarmen hos de forskjellige kanalene forsvinner. Og ikke minst de forskjellige programpostene. Før fikk man musikk som passet til programmet man hørte på, nå har ikke programlederne noen mulighet til å spille en sang de selv ønsker om de har kommet over noe spennende.

Som musikalartist blir jeg og mer og mer frustrert over at det brukes studenter på oppsetninger. Dette synes jeg er en uting, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor skolene er med på dette. De er da selv med på å undergrave det arbeidslivet de snart skal ut i, mens profesjonelle utøvere blir stående uten jobb fordi studenter tar jobbene gratis eller mot symbolske summer. Og det aller verste eksemplet på dette har dessverre NRK stått for de siste årene med å bruke studenter både til orkester, korister og dansere på Stjernekamp. En trist utvikling.

En annen ting jeg misliker er alle arrangører som forventer at unge håpefulle skal spille gratis for å få vist seg fram. Det er jo ingen andre yrker hvor det forventes at man jobber mer eller mindre gratis de første årene, og jeg skulle ønske hele musikk-Norge kunne gå sammen og si nei til alle slike forespørsler. Litt det samme er det med veldedighetsjobber. For all del - jeg gjør det innimellom jeg og! Men det forventes at vi musikere skal stille opp for en god sak. Men når jeg da spør om for eksempel lydmannen jobber gratis så gjør han jo selvfølgelig ikke det. Det synes jeg er en nedvurdering av jobben vi musikere gjør. Hvis alle stiller opp gratis og det er en sak jeg synes er viktig så stiller jeg derimot gjerne!


Hør Morten K. Remberg synge You Raise me Up



Å gjøre karriere som soloartist



Har man fantastiske låter selv så er det jo helt supert, men ikke syng eget materiale for enhver pris!


Hvilke tiltak ville du gjort dersom du skulle satset videre som soloartist i dag?

Nå satser jeg for så vidt kontinuerlig som soloartist. Og jeg fortsetter med å ha følere ute og prøve å komme meg inn på forskjellige arenaer. Jeg jobber også med å lage underholdningspakker rettet mot event-markedet, og kommer til å ha flere egne konsertproduksjoner i både nær og fjern fremtid.


Du spiller i dag kun cover-låter. Har du ambisjoner om å skrive egne sanger etter hvert, og tror du dette er nødvendig for å gjøre karriere som soloartist?

Jeg tenker at noen er gode låtskrivere, noen er gode sangere og noen er så heldige at de er gode til begge deler. Jeg har ikke noe mål om å skrive eget materiale, og tenker vel at jeg ikke akkurat er tidenes tekstforfatter. Så derfor vil jeg mye heller synge fantastiske låter andre har skrevet enn middelmådig eget materiale. Og skal jeg være helt ærlig så synes jeg jo at noen flere av dagens aktører burde tenkt på samme måte. Har man fantastiske låter selv så er det jo helt supert, men ikke syng eget materiale for enhver pris!


Hvordan går man frem for å få spillejobber når man er en relativt ukjent artist?

Hadde jeg hatt svaret på det hadde jeg nok svart veldig annerledes på en del av de andre spørsmålene her. Men man må rett og slett bare ikke gi seg. Ta kontakt med alle aktører man kommer på som kanskje kunne tenke seg å bruke en artist som deg. Men samtidig ikke selge seg for billig! Det er ingen grunn til at nye aktører skal trenge å spille gratis for å få vist seg fram. Kvalitet koster, men det man kan selge som ukjent er at man er rimeligere fordi man ikke har et navn som skrur opp prisen.



Hvis jeg klarer å gå inn i følelsen til jeg-personen i det jeg synger blir det alltid en mye sterkere opplevelse, både for publikum og meg.


Hvilke tips har du å gi til unge artister som ønsker å bli bedre på scenen?

Det aller viktigste er å kose seg med det man gjør. Elsker man å stå på scenen så synes det! I tillegg er jo formidling utrolig viktig! I mine yngre år var jeg lite opptatt av teksten på sangene jeg sang, og kunne fort bli stilt til veggs om jeg fikk spørsmål om hva det handlet om. Gjennom årene har jeg lært å gå mer i dybden på låtene, hva de handler om og betydningen av enkelte ord. Hvis jeg klarer å gå inn i følelsen til jeg-personen i det jeg synger blir det alltid en mye sterkere opplevelse, både for publikum og meg.


Du har allerede en relativt lang og variert musikalsk karriere. Du må ha utviklet deg ganske mye siden dagen du bestemte deg for å drive aktivt med musikk. Nå som du ser tilbake på alt du har opplevd, har du noen erfaringer og lærdommer å dele med andre mindre erfarne musikere?

En ting jeg har lært men ikke benyttet meg av selv er det å finne sin egenart. Jeg har gjennom årene gjort så mye forskjellig og sunget så mange forskjellige stilarter at jeg nok samtidig har ødelagt noe for meg selv. Det er gjerne ikke slik at man forbinder en spesiell sjanger eller sang med meg. Det har absolutt vært en styrke musikalsk i mange anledninger, men det er ikke umulig at jeg kunne fått en større karriere om jeg hadde spisset meg selv som artist på et tidligere tidspunkt.

Jeg har også erfart at det er veldig stor forskjell på dagene. Noen dager er man full av energi, andre tvert i mot. Man kan være syk eller ha andre ting man sliter med, men dette vet ikke publikum der ute. Da er det utrolig viktig å legge fra seg alt dette utenfor scenen. Og noen av mine største kick som sanger har jeg hatt når jeg ikke har visst om jeg klarte å fullføre. Det er rått å kjenne på hva man kan klare om man bare mobiliserer krefter!


Avslutningsvis, hva er planene dine videre nå, både på kort og lang sikt?

Til høsten skal koret jeg synger i, St. Laurentiuskoret, ha en stor forestilling i anledning at koret er 50 år. I tillegg blir det show med koret jeg dirigerer - Frisk Pust. Når julen nærmer seg blir det turné på 53 institusjoner i Akershus i tillegg til julekonsert både i Lørenskog kirke og Lørenskog hus. Og så er det ny musikal på Lørenskog hus neste vår: Rent! Der skal jeg spille Collins, en rolle jeg gleder meg veldig til å tolke! I tillegg er det jo en rekke større og mindre oppdrag, også håper jeg jo det dukker opp enda mer!


Vi i Musikkplassen ønsker Morten K. Remberg all lykke videre!


Gi din kommentar